Azaña y o Consello d’Aragón

lunes, agosto 13, 2012 12:08
Publicado en la categoría purnas

O zaguer sabado 11 d’agosto se feban 75 anyos d’a disolución d’o Consello d’Aragón, por orden d’o gubierno d’a Republica espanyola y feito por as tropas d’o comunista Lister. Fa pensar que en iste país que fa grans fiestas en bells feitos historicos (os Sitios de Zaragoza, o Compromiso de Caspe…) o 75 cabo d’anyo d’a destrucción de l’unico gubierno autonomo aragonés dende 1707 no ha teniu garra repercusión ni dende o gubierno, prou que no, ni en os meyos de comunicación, ni en buena parti d’a sociedat.

Tropas de Lister ocupando Caspe

Tropas de Lister ocupando Caspe

Pero la intinción d’iste post no ye remerar ixa experiencia de gubierno libertario (sí, suena rarizo, pero ye asinas) y autonomo, con todas as suyas luces y uembras, sino trucar o ficacio en as intincions de qui acotoló ixe modelo, o gubierno republicano espanyol, con a suya bandera tricolor que beluns aragoneses encara fan servir en manifestacions y actividatz varias. A republica espanyola d’a guerra no yera la mesma que se creyó en 1931, por a situgación belica y por a puyada d’a influencia d’os comunistas, pero bells d’os personaches si que estioron os mesmos.

Os tanques d'a Republica espanyola ocupando Caspe

Os tanques d'a Republica espanyola ocupando Caspe

Por eixemplo, o president Manuel Azaña. Os suyos diarios deixan veyer que permitió que l’exercito republicano ocupara Caspe, capital d’o Consello, detenese a o president Joaquín Ascaso y acotolase una experiencia unica en o mundo, como estió lo Consello d’Aragón. Os diarios amuestran un gran clasismo, un component mesmo mesianico como unico salvador d’a Republica espanyola contra totz os entrepuces, y mesmo ciertas dosis de antiaragonesismo, amás, de, prou que sí, un refús intenso contra o movimiento libertario. Resulta curioso, tamién, comprebar, que os prechudicios contra o gubierno autonomo aragonés no yeran iguals contra os atros gubiernos autonomos que feban y desfeban en ixa Republica de guerra, o catalán y o vasco.

Manuel Azaña, president d'a Republica espanyola

Manuel Azaña, president d'a Republica espanyola

Diz en os suyos diarios Azaña que “o Consello d’Aragón ye un más d’os entrepuces” que ha de sufrir en cuentas d’aduyar ta ganar a guerra. Diz que bells cargos d’o Consello yeran poco más que criados fa no guaire. Diz que o president d’a Republica no ha de recibir a os ripresentants d’o Consello d’Aragón una vegada que s’ha decretau a suya declaración. Diz y diz. Pero millor que siga ell qui mos aclare qué pensaba sobre Aragón, o Consello y os aragoneses.

En Benasque, las gentes del valle, acudieron a la raya a convencerse de que otra vez ondeaba la bandera nacional. Como allí se han mandado carabineros, los sacripantes del Consejo de Aragón, creación de Galarza, se permitieron no darse por enterados. Con este motivo le he preguntado al Presidente (del gobierno) cuando disuelve este Consejo, sustituyéndolo por uno o varios gobernadores. Está dispuesto a hacerlo. Y a meterlos en la cárcel, para lo que hay motivo sobrado, en particular respecto de Ascaso. He sabido con asombro que uno de los “consejeros” (entre cometas en l’orichinal) de Aragón es un sujeto que fue chauffeur mío en Madrid, en 1935. Ahora gobierna en Caspe como sucesor de don Martín el Humano. Los consejeros, con Ascaso, han venido a Valencia para tratar con el Gobierno. Ni el Presidente, ni los ministros, los han recibido. Bien está, pero hay que suprimir el Consejo.

Asinas pensaba Azaña, o bienquiesto Azaña, d’o Consello d’Aragón. En as siguients dentradas d’o suyo diario tamién lis clama “banda”, se pena que no detenesen a Ascaso en a visita a Valencia, y respira tranquilo quan o president d’o gubierno espanyol li asegura que ninvian 11 batallons, comandaus por Lister contra o Consello d’Aragón. Unatra ocupación, como en 1591, en 1707, en 1808, y como la que dende o 1936 empentaba dende l’occident d’Aragón con as tres capitals en mans d’os faixistas.

Puestar ya ye hora de meter en valor lo que suposó o Consello d’Aragón, más que más, en Aragón. Con as suyas errors y as suyas virtutz, pero como experiencia unica, de raso aragonesa, d’autogubierno libertario y colectivista. Y ta ello, agora que se fan 75 anyos d’a suya ocupación militar, no ye de más remerar una d’as suyas declaracions d’intencions politicas. En letras d’oro.

El Consejo de Aragón aparece, por la voluntad del pueblo aragonés liberado del fascismo, como exponente de su propia singular personalidad que resurge, a través de siglos de sometimiento a un poder despótico y centralizador.

Puedes dejar una respuesta, o un trackback desde tu sitio.

3 Respuestas to “Azaña y o Consello d’Aragón”

  1. Bitacoras.com says:

    agosto 13th, 2012 at 12:09

    Información Bitacoras.com…

    Valora en Bitacoras.com: O zaguer sabado 11 d’agosto se feban 75 anyos d’a disolución d’o Consello d’Aragón, por orden d’o gubierno d’a Republica espanyola y feito por as tropas d’o comunista Lister. Fa pensar que en iste país que fa……

  2. Pasapues says:

    agosto 13th, 2012 at 12:28

    Una pequeña matización:
    Las últimas “Cortes de Aragon” se reunieron en 1808 ante la inexiencia de otras autoridades como los reyes refugiados/acogidos en Francia.
    http://www.enciclopedia-aragonesa.com/voz.asp?voz_id=4320

  3. Chorche says:

    agosto 13th, 2012 at 12:29

    Cierto es.

Dixa un comentario