Parolas, memorias y a yaya Basilia

miércoles, noviembre 23, 2011 13:31
Publicado en la categoría prexinando, purnas

Quan yo yera chicorrón os mios yayos, os tres que conoixié y dos d’apegaus, vecins de casa, yeran una fuent constant d’información. Yo yera, y soi, fillo unico, y os yayos mios yeran companyers de chuegos, de falorias, de dovinetas. Os yayos de parti de mai viviban luen d’a resta de nietos, a yaya de parti de pai no teneba atros nietos, y os yayos Santi y Carmen, vecins de casa, no teneban nietos. Asinas que d’ixas fuents de vida bebié tanto como podeba. M’eslucernieban as suyas historias, a vida d’antismás en os suyos lugars, en a ciudat…

Siempre he dito que tot o que una vegada m’han recentau forma parti de yo, y de vegadas, en un inte inesperau, parti d’ixas memorias secretas amaneixe en o puesto que menos te piensas. Ahiere leyendo a segunda parti d’a “Historia de Kvothe” de Patrick Rothfuss, me sosprendió una parola que feba muitismo tiempo que no sentiba, y habié de deixar de leyer ta remerar a la yaya Basilia, a mai d’a mia mai.

“y dejaban un rastro de granza por el limpio suelo de madera”

Quan yo teneba siet u ueito anyos, a mia yaya Basilia prencipió a recentar-me una dovineta que me feba muita rabia.

“Adivina, adivinanza, cual es el ave que pica la granza?

La gallina

Mierda para el que adivina”

Me feba rabia as primeras vegadas, porque siempre picaba. Dimpués, li feba dicir-me-la porque me feba arreguir. Que una persona mayor dicise una parola d’as viedadas siempre me feba gracia. Pero a dovineta trancaba aintro atro misterio. A misteriosa parola que no remataba d’entender, granza.

Quan creixié una mica, no guaire, me prencipié a pensar que a mia yaya, de El Frasno, yera de pueblo y que por ixo no deciba bien a parola que yo me pensaba que habría d’ir asti, granja. Pero a mia yaya, sistematicament, siempre deciba granza y nunca no m’explico que yera ixo, porque yo, argüelloso que yera de chicorrón como agora, no podeba deixar veyer que no replecaba una parola y no la pregunté nunca.

Asinas que, quan comprendié que a parola existiba en castellán, a luenga que con variacions aragonesas charraba a mia yaya, la rechiré en os diccionarios. Profés que allora no bi’n heba internet, y que l’acceso a diccionarios escolars no facilitaba guaire as cosas, porque no amaneixeba ixa parola. Pero un diya, en un d’ells, si que trobé que a granza yera una planta que tamién se deciba rubia. Pero no tenia guaire sentiu que as pirinas, que de normal son trancadas, salisen d’excursión a minchar d’ixa planta en concreto. En tot caso, si que me quedé ya más contento, en veyer que a mia yaya deciba bien a parola, encara que no entendese yo lo contexto.

Más entabant, quan ya yera más gran, trobé o sentiu quan veyié que granza tamien yera atra cosa, como diz a RAE, os repuis de palla que quedan d’o trigo y l’ordio, dimpués de cribar-lo y aventar-lo. Tot encaixaba. As pirinas, prou que sí, minchaban os repuis de cereal que no serviban ta cosa, en ixa organización autosuficient d’as casas d’antis más. Pero ya a mia yaya no me diciba la dobineta, porque totz creixemos.

Dica un zaguer inte. Quan ya la mia yaya caminaba con trangos firmes enta la muerte, y a suya cabeza li feba fer estranias asociacions y recentar mazadas verdas al azar, un diya, muit seriosa, me dició “adivina, adivinanza, ¿cuál es el ave que pica la granza?“, y yo, fendo-me l’inocent, y con un sonriso en os labios conteste, serioso tamién, “la gallina”, y ella arreguindo como una nina chicorrona me dició “mierda para el que adivina“. Como heba de ser.

Puedes dejar una respuesta, o un trackback desde tu sitio.

3 Respuestas to “Parolas, memorias y a yaya Basilia”

  1. Bitacoras.com says:

    noviembre 23rd, 2011 at 13:39

    Información Bitacoras.com…

    Valora en Bitacoras.com: Quan yo yera chicorrón os mios yayos, os tres que conoixié y dos d’apegaus, vecins de casa, yeran una fuent constant d’información. Yo yera, y soi, fillo unico, y os yayos mios yeran companyers de chuegos, de falorias,……

  2. Xavi Alberich says:

    noviembre 26th, 2011 at 0:39

    interesant

  3. Chicho says:

    diciembre 1st, 2011 at 8:20

    Que buena la abuela Basi. La mejor.

Dixa un comentario