Zaragoza en Pleno (cap. 2). A Zaragoza franquista y os cambeos de nombre

jueves, enero 7, 2010 13:09
Publicado en la categoría purnas, zaragoza en pleno

Sapes por qué a plaza España de Zaragoza se diz asina? Sapes como estió o cambeo d’o Conzello republicán de Zaragoza por un Conzello faixista? Tot ixo, como no, se puede beyer en as autas d’os plenos d’o Conzello de Zaragoza d’ixos diyas. Yo m’he mirau de repasar as autas d’os años 1936, 1937 y 1938 (ya sapez que cal tener un bisor espezial de Djvu).

O zaguer pleno d’a Zaragoza republicana estió o  17 de chulio de 1936

hallándose reunidos en la Sala Consistorial los señores Alcalde Presidente don Federico Mártinez Andrés, Tenientes de Alcalde, Don Jenaro Sanchez Remiro, Don Luis Viesca, Don Joaquín Uriarte, Don Bernardo Aladrén, Don Alfonso Sarría, Don Bernardo Rubio, Don Antonio Ruiz, Don Manuel Perez Lizano, Don Casirniro Sarría Górriz , Don Luis Orensanz, Don Francisco Monzón, Don Francisco Cavero, Don José María Monterde, Don José Vera, Don Mariano Baselga y Dón Carlos Navarro, el señor Presidente declaró abierta la sesión.

Ixa mesma nuei l’exerzito español se debantaba en Africa, comandau por o cheneral Francisco Franco. Muitos d’os conzellers nombraus en ixa zaguer auta acudión con atra muita chen ixe mesmo diya a reclamar armas a o Gobierno melitar d’o cheneral Cabanellas, que atamás d’a suya presunta filiazión republicana y masonica, no refirmó a o pueblo sino a os melitars debantaus. O diya 21 se zelebraba atro pleno, ya con o nuebo Conzello franquista, plen de falanchistas y “chen d’orden”  y se daba de baxa a os antigos conzellers.

En la Ciudad de Zaragoza y su Casa Consistorial, siendo dieciocho horas del día veintiuno de Julio de mil novecientos treinta y seis, y bajo la Presidencia del señor Alcalde Don Miguel López de Gera, se constituyó la Comisión Gestora Municipal, integrada por los siguientes señores: Don Daniel Ortiz de Landázuri, Don Francisco Caballero Ibañez, Don José María García Belenguer, Don Generoso Peiré Zoco, Don José María Julve Jope, Don José Jordá Mompou, Don Juan Auger Puig, Don José Pellejero Soteras, Don Ignacio Gasca Laguna, Don Francisco Palá Mediano,Don Casimiro Romero Porta y Don Aurelio Grasa Sancho.

Abierta la sesión por el señor Presidente el infrascito Secretario dió lectura a un oficio del Excelentísimo señor Gobernador Civil de la Provincia, fecha diecinueve de los corrientes, por el que se resuelve suspender a Don Federico Martinez Andrés, en el cargo de Alcalde y Concejal de este Ayuntamiento y se designa para sustituirle al Concejal Don Miguel López de Gera, reponiéndole así en el cargo que ya desempeñó hasta el veintiuno de Febrero último.
Igualmente se leyó otro oficio del señor Gobernador Civil de la misma fecha que el anterior, suspendiendo en sus cargos de Concejales a todos los señores que actualmente constituyen ésta Corporación Municipal y que son los siguientes: Don Jenaro Sanchez Remiro, Don Luis Viesca Hernandez, Don Joaquín Uriarte Osés, Don Bernardo Aladrén Monterde, Don Alfonso Sarría Almenara, Don Bernardo Rubio Gonzalez, Don Juan Lopez Conde,Don Antonio Ruiz García,Don Manuel Perez Lizano,Don Antonio Aramendía Navarro,Don Antonio Guallar Poza, Don Casimiro Sarría Górriz, Don Luis Orensanz Moliné, Don Eduardo Castillo Blasco, Don Mariano Serra Valero, Don Francisco Monzón García, Don Angel Marco Murillo, Don Simón Carceller Ferrer, Don Eduardo Bozal Cativiela, Don Felipe Lorente Laventana, Don Francisco Cavero Sorogoyen, Don Vicente Comet Gonzalez, Don José María Monterde y Perez, Don José Vera Gimeno, Don Agustín Sanz Zaporta, Don Rafael D’Harcourt Got, Don Isidoro Mártinez Ortiz, Don Martín Serrano Diaz, Don Mariano Baselga Jordán, Don José Sancho Arroyo, Don Carlos Navarro Herranz, Don Juan Burillo Cebrian y Don Valentín Porras Castellano.

O nuebo Alcalde, por zierto, remataría deteniu y desterrau de Zaragoza por no refirmar o nuebo rechimen que se’n yera imposando. D’os conzellers republicans güeito rematarian fusilaus en os diyas siguiéns (Alfonso Sarría, Bernardo Aladrén, Jenaro Sánchez, Antonio Ruiz, Antonio Aramendía, Casimiro Sarría, Joaquín Uriarte y Mariano Serra).

Una d’as primeras dezisions d’o nuebo Conzello, o 29 de chulio, a proposa d’o conzeller Gasca estió ista que perbibe dica os nuestros diyas, asinas como a presenzia d’a cruz en os plenos:

A continuación y a propuesta del señor Gasca, se acordó por aclamación, que todos los actos municipales fueran presididos por Nuestra Excelsa Patrona La Virgen del Pilar, volviendo a ser reintegrada al lugar que ocupaba en el Salón de Sesiones.

Borrar o rastro d’a legalidat republicana ye una d’as custions primordials d’iste nuebo conzello, dentre atras trazas en os cambeos de denominazión de carreras. Dende un primer inte, se proposan nuebos nombres ta bellas carreras. O 9 de setiembre se diz isto sobre l’antiga Abenida de Galán y Garzía (güé Constituzión)

Dar el nombre de la falangista Marina Moreno Tello, primera mujer aragonesa muerta en la actual contienda, por defender los sagrados intereses de España, a la Avenida llamada anteriormente de Galán y García Hernandez.

Marina Moreno, natural de Uesca, eba muerto en un ataque republican contra un conboi en que i partezipaba en os primers diyas d’a guerra. En ixos intes, por zierto, o nombre de Constituzión yera alzau, dende 1897 ta la biella plaza de San Franzisco, an yera l’antigo monasterio d’o mesmo nombre y que ye a intersezión dentre o Paseyo Independenzia y o Coso. Dica l’onze d’agosto d’o 1937 mesmo se charra encara de Plaza Constituzión (que amás, no yera ni d’a constituzión republicana), pero ixe diya amanixe ya o nuebo nombre dezidiu: Plaza d’España, que perbibe dica güé. Tot l’año 1937  amanixe a nezesidat de cambear nombres que no respondan a os intreses d’a “nueba España”. En chinero d’o 37:

El citado Señor solicitó, en nombre de una Orden Religiosa, que la plaza de la Libertad volviera a denominarse de Santo Domingo y la calle de la Democracia de Predicadores.

Istos nombres encara perbiben, encara que agora bi ha unatra calle d’a Libertat,  algo es algo. Pero a cosa abía d’estar una mica ordenada y no fer cambeos unilaterals y al buen tuntún. Dimpués de muitas menzions en o pleno, y consultas con l’Archibero d’o Conzello y l’Academia d’Istoria de San Luis en l’año 38 se fa poblico o nuebo nomenclator de bellas carreras:

Se procederá inmediatamente a cambiar todos los nombres de las vías urbanas que recuerden
personajes o hechos históricos o políticos incompatibles con los sentimientos y la moral de la nueva España.- Segunda.- En lo sucesivo no se podrá denominar ninguna vía pública con nombres de personas, sin que se haya tomado el acuerdo por el Ayuntamiento. Queda, por tanto prohibido que los propietarios de las vías particulares de la Ciudad arreglen su nomenclator callejero con el capricho y arbitrariedad que se ha venido empleando hasta la fecha (…)

Propongo que inmediatamente sean sustituídos los nombres siguientes: Calle de Antonio Perez por la de Barbastro. Pí y Margall por la de Belchite. Canalejas por la de Quinto. Cánovas por la de Codo. Albareda por la de Caspe. Clavé por la de Gelsa. Costa por la de Teruel. Chueca por la de Lanaja. Dulong por la de Tardienta. Teruel por la de Bilbao. Casa Jiménez por la de Huesca.Castelar por la de Farlete. Espartero por la de Plaza de San Miguel. Gil Berges por la de Plaza de San Felipe. Moret por la de Alcubierre. Roda por la de Albarracín. Victor Hugo por la de Calanda. Emilio Zola por la de Fuentes de Ebro. Alcalá Zamora por la de Almudévar. Nakens por la de Azaila. y José María Mateu por la de Santa Eulalia.

Pero isto de cambear bels nombres por lugars d’Aragón teneba bels problemas, como se dizió en o pleno ixe mesmo 6 d’abril de 1938.

La idea en principio parece aceptable a esta Comisión, pero viendo siempre el peligro, de que al retirar el nombre de una
calle,por entender que la persona o hecho que recuerda, no es digno de tal honor, caigamos en el absurdo de ensalzar pueblos cuya participación en el glorioso Movimiento Nacional podemos calificar de funesta.

A la fin, y china chana, tot o nomenclator de carreras zaragozanas cambeó t’adautarse a un nuebo rechimen, que perbibiría 40 años, y que en o nomenclator encara perbibe (con bels zaguers cambeos). Por zierto, que en l’esfuerzo d’o nuebo Conzello por refirmar o nuebo rechimen se produziban cosas curiosas como a inclusión d’un nuebo rei d’España clamau Leonidas y que as autas consinnan.

y siguiendo, con todo entusiasmo,(…) yo les he prometido solemnemente que este Ayuntamiento se encargará de colocar y costear una inscripción para el monumento que perpetuará la gloriosa hazaña de los Guardias de Asalto, que, en letras de oro ó de bronce,(…) diga a los caidos al modo de Leonidas, rey de España: “pasajero: Vé a Zaragoza y di que aquí sucumbimos por defender su fé y su libertad, y con ella la de España”.

Son intresants as autas d’o conzello guerrero d’o periodo d’o 36 dica o 39, y conbido a repasar-las, porque se puede beyer a besita d’as Chobentuz Hitlerianas a Zaragoza, as espropiazions de biens de republicans o l’acomodo d’a lechislazión a las nuebas nezesidats d’os nuebos mainates d’a ziudat.

Puedes dejar una respuesta, o un trackback desde tu sitio.

6 Respuestas to “Zaragoza en Pleno (cap. 2). A Zaragoza franquista y os cambeos de nombre”

  1. Santi says:

    enero 8th, 2010 at 12:44

    ¿Leónidas I de Esparta y V de España?

  2. Bitacoras.com says:

    enero 8th, 2010 at 17:47

    Información Bitacoras.com…

    Valora en Bitacoras.com: Sapes por qué a plaza España de Zaragoza se diz asina? Sapes como estió o cambeo d’o Conzello republicán de Zaragoza por un Conzello faixista? Tot ixo, como no, se puede beyer en as autas d’os plenos d’o Conzello de Zaragoza …..

  3. Razine says:

    enero 9th, 2010 at 13:37

    Pregunta: ¿sabes algo de si se ha revertido o indemnizado a los republicanos expropiados, o a sus herederos? o solo ha sido la UGT, PSOE…

  4. Ignacio Miguel says:

    enero 30th, 2010 at 23:46

    Por capricho del momento he tecleado el Nombre de Don Miguel López. Puedo decir que he leido todo lo publicado en los perodicos de Zaragoza del momento.

    Estoy interesado en esta Persona; especialmente de su estancia en Cuba. Agradecería cualquier información sobre ésta.

  5. Placa faxista en a DPZ | Purnas en o zierzo says:

    febrero 19th, 2010 at 18:14

    […] pocos diyas tos rezentaba por qué a Plaza España de Zaragoza se diz asinas. O nombre ye de 1937 ta cambear o nombre que eba la plaza dende o sieglo XIX, Plaza […]

  6. Priorizar el agnosticismo | Purnas en o zierzo says:

    abril 30th, 2010 at 17:25

    […] concello de Zaragoza. Cal dicir que ista cruz (y a imachen d’a Virchen d’o Pilar ye un erencio direuto d’o concello franquista, por cierto). A presencia d’ixa cruz estio denunciata por esferents coleutibos y fruito […]

Dixa un comentario