¿Por qué en aragonés?

martes, enero 5, 2010 21:48
Publicado en la categoría de l'aragonés, purnas

Dende ayer iste blog estará nomás (fueras de bella coseta) en aragonés. Os posts s’escribirán en aragonés, a interfaz, ye, alazetalment en aragonés y prebaré de contestar a mayoría d’os comentarios en aragonés. Puestar que bella presona piense que ixo fa retallar a difusión d’o blog. Puestar que tiengan razón, pero de begadas no tot ye espardir sino sinnificar-se.

Y yo, y ixa ye una d’as razons ta prenzipiar a escribir en aragonés, quiero sinnificar-me. Quiero que l’aragonés siga una luenga de comunicazión, que se pueda charrar de muitas cosas, de comunicazión, de blogs, de teunolochía, de politica, de soziedat, de sexo. Bi ha buena ripa de blogs que ya fan ixa fayena, pero quiero que o mio blog, o mio espazio tamién en faiga.

Dende fa tiempo pienso fer iste trango, mesmo prexiné de fer-lo cuan fazié o cambeo de blogia enta o mio serbidor, pero por muitas custions no rematé de atribir-me. Agora siento o soniu de totas ixas parolas que he dito sobre a nezesidat d’un espazio de comunicazión en aragonés, o d’a importanzia d’as nuebas teunolochías en l’amostranza, más que más, d’as luengas.

Tamién soi conszient d’a mia posizión como periodista, como presona, y que bi ha chen que contina leyendo-me por as cosas que digo, o por como las digo, y me pienso que ye important que totas ixas presonas, sigan o no aragonesofablans, y yo con ellas, replequemos a importanzia de fablar ista chicota luenga, atamás que bi’n aiga chen que mos diga que no sirbe ta cosa. Cal contrimostrar que sirbe, como totas as luengas d’o mundo, ta comunicar-se, ta pensar, sentir, aimar, cantar, arreguir, plorar, luitar, fer morisquetas.

Ye un trango important ta yo y quiero que en siga tamién ta busatros. Podez preguntar cosas que no replequez, podez aconsellar-me, podez creticar-me, podez dizir que tos parixe y aspero, que encara que a toz mos supose una deficultat, a la fin, podamos continar leyendo-nos y sentindo-nos dende astí.

ps. Por zierto, por l’inte emplegaré as normas ortograficas d’o 87, pero me pienso que d’aqui a bien poco las abré de cambear con as nuebas que propose  l’Academia.

ps2. Si paraz cuenta, ya no bi ha categoría “En aragonés”, bi’n ha unatra “de l’aragonés”, que arroclará os posts que charren d’a luenga o de cultura en aragonés.

Puedes dejar una respuesta, o un trackback desde tu sitio.

21 Respuestas to “¿Por qué en aragonés?”

  1. Bitacoras.com says:

    enero 5th, 2010 at 21:49

    Información Bitacoras.com…

    Valora en Bitacoras.com: Dende ayer iste blog estará nomás (fueras de bella coseta) en aragonés. Os posts s’escribirán en aragonés, a interfaz, ye, alazetalment en aragonés y prebaré de contestar a mayoría d’os comentarios en aragonés. Puestar que be…..

  2. academia? says:

    enero 6th, 2010 at 14:02

    academia? qué academia?

    En pocos meses la DGA pondrá en marcha la Academia de la Lengua aragonesa y su función entre otras será la regulación gráfica del aragonés. Vamos a tener entre tanto una nueva grafía que dure (la Academia de l’Aragonés lleva años sin regular nada) tan solo unos meses?

    Aunque pueda parecer que es una pregunta cabrona, no lo es. Lo que quiero decir es que no será veneficioso para la lengua que esto suceda y me da la impresión que esto va a suceder para fijar una posición de fuerza cara a la entrada de miembros de la academia actual en la nueva institución que se cre.

    Un saludo,

  3. academia? says:

    enero 6th, 2010 at 14:08

    Por cierto, no me parece de recivo que la Academia de l’Aragonés utilice una grafía que ni siquiera ha presentado, y menos aún cuando ha dicho que lo haría a mitad de 2010. Puede verse en su web.

    En fin, que no es que cuestione la grafia, que podría ser el caso, sino las formas de hacer las cosas.

  4. Chorche says:

    enero 6th, 2010 at 14:15

    Por l’inte ye a “instituzión”, (diga asoziazión) más consensuada. A futura “Academia” que creye o Consello Superior d’as Luengas no sabemos que composizión tendrá, y estará definiu por a composizión d’ixe Consello. Por l’inte, por ixo digo que emplego (como dica agora) a grafía d’o 87 y dimpués, como ferá atra muita chen, a que propose l’Academia.
    Bi ha chen que no ye d’alcuerdo con ixo, como parixes ser tu, que no se qui yes y que amás no escribe en aragonés, puestar porque no puez emplegar una grafía que una Academia encara no creyada proposará dentro de puestar 10 años.
    T’aseguro que no plego a replecar iste “toz contra toz” d’os (pocos) aragonesofablans que somos.

  5. Chorche says:

    enero 6th, 2010 at 14:29

    Por zierto, a RAE tien una norma estable sobre a grafía en castellán, en espezial sobre l’emplego d’as “v” y “b” 😉

  6. en Cabat says:

    enero 6th, 2010 at 18:48

    Collons, Chorche, ens ho fots difícil!

  7. Chorche says:

    enero 6th, 2010 at 18:53

    Ostres, em sap greu, en Cabat. Ja explico que aquesta llengua requereix una mica d’activisme. i per fi m’he decidit a fer-ho. En tot cas, espero que els catalanoparlants que em llegiu no tingueu gaires problemes per llegir els textos, i tambè dic que estic obert a consultes 🙂
    (i gràcies per llegir-me, per cert)

  8. academia? says:

    enero 6th, 2010 at 19:36

    No me he esplicado bien pues. No cuestiono la grafía ni la Academia (actual).
    Lo que quiero decir es lo siguiente:

    A día de hoy existe una Academia que tiene el reconocimiento de gran parte del movimiento asociativo aragonesofablan. También existe el Consello Asesor del Consello.

    El Consello ha editado una parte importantísima de los libros en aragonésm también estudios sobre la lengua. Tras varios años de trabajo de la Academia no ha presentado prácticamente nada de trabajo. Reconoco como fundamental, imprescindible, conveniente, etc el trabajo de socialización de la Academia en todas las comarcas pienencas, entre sus gentes -recabando apoyos- y entre otros elementos clave.

    Las nosmas gráficas del 87 tienen un amplio respaldo, aunque posteriormente se realizó un segungo congreso que puso en marcha la Academia (para poder contradecir lo aprobado en el 1er congreso, o modificarlo de manera legítima).

    Dirante la aprobación de la Leu de Lenguas la Academia hizo pública una nota en la que anunciaba que a mediados de 2010 presentaría la nueva grafía. Coincidiendo con la tramitación y cuando todo el mindo sabía que se crearía una Academia Nueva en unos meses que será la que regule el argonés y que nadie podrá competir con ella. Esta dispondrá de financiación y decidirá como se regula la lengua, como se rotula y con qué grafía, además los libros de texto entre otroas cosas vendrán así, por lo que reitero que la otra dejará de facto de tener capacidad normativa.

    Siendo conscientes de todo esto anuncian lapresentación de las normas para mediados de 2010 y ellos, sin averlas presentado comienzan a utilizarlas. Es decir, escriben con faltas de ortografía puesto que aun estan vigentes las del 87. Me gusten a mi más o menos.

    Y la reflexión que hago. ¿Todo esto es bueno para la Lengua aragonesa?
    Quizá esto sea una guerra abierta entre el Consello Asesor y la Academia para posicionarse ante la nueva Academia. ¿Tiene sentido tras 23 años modificar una grafía que apenas durará en vigor unos meses? A mi personalmente no me convence nada de lo que está pasando, por considerarlo nefasto para el aragonés

    PD. Tu apuesta de continuar empleando esta grafia hasta que se presente y apruebe una nueva es lo sensato, por lo que me parece bien, pese a que discrepe en cuanto a conveniencia de que esta sea presentada ahora precisamente.

    PD2. Lo que pienso que tiene que hacer la Academia a día de hoy existente es posicionarse cara a la nueva Academia exponiendoles todo el trabajo realizado.

    PD3. La nueva Academia será elegida de la siguiente manera:
    Total a elegir, 15 miembros. 5 los pone el Consejo Superior de las Lenguas, 5 los pone la DGA y otros 5 los pone la Universidad de Zaragoza. Una vez hecho esto ellos elvoran las normas de funcionamiento y comienzan a andar. También son los responsables de ampliar la Academia.

  9. Chorche says:

    enero 6th, 2010 at 19:39

    Platera queda a tuya esplicazión, pero puez fer-la en aragonés si quiers, no t’alticames.

  10. academia? says:

    enero 6th, 2010 at 19:40

    Por cierto, si entiendes que este debate en público es perjudicial para el aragonés, borralo sin ningún problema. Pero me siento en mi derecho de poder opinar públicamente de un asunto público el el cual los actores intervienen públicamente, y que para mi entender lo hacen de manera negligente.

  11. Chorche says:

    enero 6th, 2010 at 19:44

    No, no, me parixe sobrebueno que se’n charre. Atra cosa ye que no repleco porque no se puede charrar d’isto en aragonés.
    De todas trazas, yo, dica que no beiga qui composa ixa nueba Academia, contino siguindo a l’autual, encara que no siga una “Academia” ofizial. (como tampoco no ye ofizial o Consello o la SLA)

  12. Alejandro says:

    enero 6th, 2010 at 20:23

    Me parixe muito bien Chorche. Una dezisión balién y en un blog impotán d´a blogosfera aragonesa. Ta yo ye bueno leyer en aragonés. Sincusa os errors, ye a primera begada, soi en o primer ran de Nogará. Esprisions y ánimo.

  13. Robin Jud says:

    enero 6th, 2010 at 21:22

    je, je, Chorche, tu sabes que me parixe acertada ista dezisión tuya.

    Rasmia aragonesa ta recuperar nuestra fabla.

    Grazias, compa.

  14. JP says:

    enero 6th, 2010 at 23:11

    Muit bien, Chorche, ye un trango important ta l’aragonés, y como dizen, balient. Emos de conseguir que se beiga y sienta por tot!

    Cuanto a os comentarios d'”Academia?”, dezir que me pareix tamién que a posizion de Chorche ye correcta y coderent. Entre que no tiengamos garra cosa salida d’a lechitimidat d’o 2º congreso de l’Aragonés, cal emplegar as normas salidas d’o primer congreso (nos cuaquen más u menos). Man y menos, malas que l’Academia de l’Aragonés quite a nueba ortografía (resultau d’o treballo de discusión y conberchenzia interno), emos d’emplegar ixa nueba grafía (nos cuaque más u menos).
    Cal dezir que no ye que l’Academia no aiga feito cosa en 2 años, y dimpués en bel par de meses han dezidiu de fer una nueba ortografía. Por o que se, d’as presentazions que ha feito l’Academia, ista ortografía ye resultau d’un treballo d’años, de fixar os principios e ir discutindo os criterios.
    Isto ye asinas porque l’Academia no yera (ni ye) de garra traza monolitica sino que i hai en dentro diferents sensibilidaz (y más que n’i abría, si toz os que estioron proposaus esen azeptau d’estar-ie). Ye muit fázil d’acordar una nueba ortografía si nos achuntamos bella dezena de personas “d’a mesma cuerda”, pero muito más difízil si se parte d’una eterocheneidat como a de l’Academia. Ye por ixo normal tot iste tiempo (encara que creigo que tardar tanto ha perchudicau asabelo a l’Academia), pero tamién ye una guarenzia de que as normas pueden tener una mayor azeptazión (más que más entre os parladors patrimonials, grazias a la presenzia d’istos en l’Academia y a o treballo de presentazión por os lugars aragonesofonos).

    O segundo tema, ye o d’a supuesta inmediatez de l’Academia d’a Luenga Aragonesa. Uno puede pensar que no cal continar treballando, que plegará a nueba Academia… Grieu error, seguntes o mío pareixer… Ixo mesmo se podeba pensar dimpués d’o II Congreso, y l’Academia ha tardau más de 2 años en quitar o suyo primer prochecto ofizial (en febrero seguntes a prensa, saldrá publicada a nueba ortografía). En primeras, caldrá aguardar que se creyen toz os organos (que istas cosas gosan fer-se más tarde d’o que obliga a lei), dimpués cal que siga bella cosa operatiba, ya que o Consello Superior lo proposarán a Unibersidat (1/3), o Gubierno, ye dizir, PSOE-PAR (1/3), y as Cortes, ye dizir PSOE-PP (1/3). Istos son os que han de creyar a nueba academia (u tamién podrían “refundar” l’Academia de l’Aragonés y belatra cosa existent como academia ofizial). Si a cosa ye operatiba, nos trobaremos con una nueba academia con muitas y diferents sensibilidaz, que tiene debán d’ella a fayena de normatibizar l’aragonés. Cuánto puede tardar en pasar isto… yo m’atrebería a dezir que años… Pero tamién puede estar que l’Academia Oficial remate por estar feita de chen que ni sisquiera creye en l’Aragonés. Alabez ya podemos aguardar ta cutio…
    Por ixo creigo que l’argumento d’a supuesta calendata de zircunduzión d’istas normas no ye balido, y d’ixo ya en tenemos experienzia.
    L’Academia de l’Aragonés ha de continar con os suyos benients prochectos (que ya han presentau publicamén), y creigo que emos d’emparar-la. O treballo creigo que ye bueno, y encara que l’academia ofizial no tenese cosa a beyer con ista, cuento que a rigor d’o treballo feito les abría de lebar a reprener y continar os treballos ya feitos un prenzipiaus por l’Academia de l’Aragonés.

    En tot caso, prou que o más imprtant ye charrar y escribir en aragonés (con a ortografía que siga).

  15. Prudenzio says:

    enero 6th, 2010 at 23:46

    Tot parexo, a yo me cuaca , ye facil entender l’aragonés, tamien lo castellano y tamien el catalá, Bienga que hay que ferne treballar as neuronas, que ixo ye muit bueno ta prebenir l’alzahimer. 39 escalones ¿ yes tu el que pones ixos post tan luengos?, No t’en chitaba de menos, pero agora si quiers ya sapes te treballas l’aragonés i te tindre que aguantartene.

  16. Prudenzio says:

    enero 6th, 2010 at 23:52

    De totas trazas, no sepo porqué en Aragón tie que aber una academia ta luenga catalana d’aragón y no ta luenga castellana en Aragón, y mas a mas porqué l’academia l’Aragonés de güei no sirbe ta cosa y tien que dizilo chen que garra quier a luenga de l’aragonés.

  17. N. Sorolla says:

    enero 7th, 2010 at 12:38

    És una notícia que m’alegra profundament. Ham de normalitzar estes llengües com a llengües normals de comunicació! I algú que ocupa la teua posició a la blocosfera d’Aragó, encara té més bon recorregut!

  18. Chuan Chusé Bielsa says:

    enero 16th, 2010 at 5:12

    Norabuena por o tuyo compromís con l’aragonés, que no ye guaire común, ya que a “rentabilidà” en un amplo sentiu va por un altro camín.

    Yo creigo que no ye incompatible en dengún caso o emplego de diferens lenguas por una mesma persona. A yo me cuaca la polifonía y emplego a mayoría de fablas en as que puedo esprisar-me (aragonés, catalán, castellano, inglés, italiano…) Anque a lengua d’o mío corazón ye l’aragonés y mesmo lo castellano-aragonés. Do muita chen veye problemas, en o multilingüismo, yo veigo una d’as mayors valuras d’o nuestro mundo. Y que Aragón tienga una riqueza lingüistica tan gran solamén caldría que fuese motivo de goyo. Ye o “petrolio” de l’alma d’ista tierra.

    En o respeutive a la grafía, yo respeto todas y emplego muitas vegadas a mía, que ye prauticamén similar a la d’o Consello. No cal sacralizar iste tema. Yo tamién puedo emplegar a ortografía de l’Academia u a d’o Consello. ¿Incoderenzia, irresponsabilidá? No quiero cremar a mía ilusión por l’aragonés, por ixo voi una miqueta “por libre”. A grafía definitiva será la que a futura autoridà lingüistica nombrata por o nuestro gubierno dezida, u bien una nueva, una bien caldrá que trigue entre as opzions actuals. Esprisions.

  19. Dende Batavia says:

    enero 20th, 2010 at 13:33

    Chorche, me parix muito bien que faigas o blog de raso (u cuasi) n’aragonés. Cal charrar de cosas serias en ista luenga e semos muitos os que podemos fer-lo y emos de fer-lo. En o respeutive à grafía, tanimientres no bi-aiga unas normas oficials, faré servir a mía interpretación ortografica de una luenga latina, arredolada y en contauto con atras luengas latinas.
    Una abrazada y entavant!

  20. oskaitz says:

    febrero 26th, 2010 at 15:17

    Quiero aprender a charrar l´aragones, es fundamental para mi aprender a charrar ista luenga.!!!!!!! Hay algun cursoi pior internet o algo por el estilo=?

  21. Resumen d’o 2010 en purnas.com | Purnas en o zierzo says:

    diciembre 30th, 2010 at 12:48

    […] 05: ¿Por qué en aragonés? (20) […]

Dixa un comentario