Papá Noel, au d’aquí

sábado, diciembre 23, 2006 20:25
Publicado en la categoría purnas

No me tocó la lotería, al menos la de Navidad. Y estoy de vacaciones neuronales. Así que cuelgo el texto sobre la Tronca de Navidad del Ligallo de Fablans.

 

A tronca ye una tradizión aragonesa de Nabidá.  Ye a toza más gran de ra leñera, alzato esprés ta ista fiesta.  Gosaba estar buedo u con bella radera ta alzar en a suya corada u arredol os presens que se i repartiban en a Nuei Buena.

 

Cuan se ficaba en o fogar yeran os ninos os encargaus de fer soltar a carga a base de trucazos repetius, que chunto a las frases, bendizions rituals y as purnas que con cada trucazo saliban de o fuego yeran a calor familiar y maxica d'una fiesta anzestral como la de o solstizio d'ibierno.

 

Con a marcha rural ta las ziudaz, esta tradizión, como o resto de a cultura popular, cuasi que desaparixe sin dixar rastro.

 

Queremos embitar-te á recuperar con nusatros ista polida alternatiba aragonesa á Papá Nöel, y ficar en casa buestra atra bez a Tronca anque sólo se prete fuego que en os buestros prexinallos …anque si entenez fogaril y chaminera, muito millor!

Troba una toza xuta (u simplamén una taja, u bella emitazión de zuro de belén).  En a Nuei Buena la pones en o fuego (si no en tiens fogar, adorna-lo bien en o puesto de l'arbol de Nabidá).

 

Antis, amaga en os cados y raderas de a tronca nuezes, almendras, mandarinas, carambels u mensaches que indiquen an se i troban os presens que no i cullen aintro.

 

Con un porrón u sólo que con os didos mullatos de bin (u naranchada) fe bendezir a tronca a la familia, más que más a os ninos, con una formula que puedes improbisar u atra como ista: 

Tronca de Nadal yo te bendizco

en o nombre de o Pai, de o Fillo,

y de o Esprito Santo, Amén. 

 

Se debanta o porrón y se diz, fendo cruzes:

Bebe tizón bebe porrón, tu por a boca y yo por o garganchón.

 

Con un tocho, se truca a tronca mientres que se rezan os deseyos de prosperidá ta la Casa como istos u los que t'imbentes:

 

Güen bizón, güen barón, güena casa, güena brasa, Dios mantenga a l'amo y a la dueña d'ista casa.

 

Os estacazos se i reziben con goi mientres que os presens amanixen d'aintro de a tronca y de arredol.

 

….

Papa Noel, fuera de nuestro país. Y de nuestros balcones y del cruce de Paseo María Agustín con Avda. Madrid.

….

Feliz Solsticio y Feliz Navidad

….

De otros años: Feliz ¿qué?, Goyoso nadal 2005, Reflexiones de librería

Etiquetas: NavidadnadalchristmastroncaNoelAragón

Puedes dejar una respuesta, o un trackback desde tu sitio.

Dixa un comentario